tisdag 29 september 2009

Top 10

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av vad jag tycker om mina favorit-serier i min alldeles egna "Top 10 serier-lista".


10. Futurama
Ibland kan det vara skönt att bara luta sig tillbaka och titta på skön oseriös amerikansk humor.
Egentligen är det inte komiken i Futurama som jag gillar, det är helt enkelt den kolossalt überhärliga idén bakom skapandet av år 3000.
Favoritkaraktär: Bender

9. Spin City
Amerikansk humor när den är på topp. Även om serien utspelar sig i en väldigt enformig miljö så är varenda avsnitt fortfarande varierande. Det är skön och lätt komedi med mycket sexskämt, me like!
Favoritkaraktär: Mayor Randall M. Winston Jr

8. Prison Break
I seriens början var jag helt besatt. Det var helt klart något av det bästa jag hade sett, och självklart ville jag tro att jag skulle tycka det än idag. Men icke. Serien började dö mer och mer ju längre fram i tiden den kom. Men Säsong 1 är fortfarande något av det bästa som visats.
Favoritkaraktär: Michael Scofield

7. Heroes
Tyvärr var det lite samma sak med denna serie som med Prison Break. Dock så kom den igång igen efter ett tag och började bli riktigt intressant igen. Spänningen, längtan till kommande avsnitt, mystiken, ja mycket är bra med Heroes. Framför allt blandningen karaktärerna imellan och hur det smälter ihop till ett i storyn.
Favoritkaraktär: Claire Bennet

6. The big bang theory
En väldigt ny serie men ack så bra. Jag som är lite smånördig av mig kan känna igen mig ibland. Även om det är väldigt överdrivet i serien. Det bästa är helt klart dom impulsiva skämten och dom pinsamma situationerna som dom råkar ut för. Detta är verkligen humor som passar dagens samhälle, klockrent I Say!
Favoritkaraktär: Howard Wolowitz

5. Lost
Lost, Lost och lost? Ja det kan man verkligen tycka. Många gånger har jag känt mig just lost när jag tittar på just, Lost. Men utöver det och en svag andra säsong så blir det inte bättre än så här för en mystik/äventyr/drama/romantik/thriller-serie. Jag vet inte hur många gånger jag har skrikit "NEJ" i slutet av avsnittet när jag märker att det är slut och jag måste vänta en vecka för att få se fortsättningen.
Favoritkaraktär: Sayid Jarrah

4. Family guy
Finns bara ett sett att förklara denna brillianta serie.

Favoritkaraktär: Peter Griffin

3. Friends
Alla älskar vi Friends, och alltid kommer vi att göra det. Helt klart den bästa komediserien som har skapats. Jag behöver knappast förklara varför det är just så. Jag älskar Friends och du älskar Friends.
Favoritkaraktär: Chandler Bing


2. One Tree Hill
Mark Schwahn, grundare och till det bästa som visas på TV inom drama. Även om allt ibland kan verka lite för mycket TV och för surrealistiskt mot det verkliga livet så speglar det ändå mycket av vår vardag. På det sättet serien gör det får mig nästan gråtfärdig i varje avsnitt. Det känns nästan som att man blir kompis med varje karaktär i serien. Och när någon går bort på nåt sett, känns det i hela kroppen.
Favoritkaraktär: Brooke Davis

AND THE WINNER IS

Band Of Brothers
Inget, jag säger det igen, inget som någonsin har visats på en skärm är bättre än Band of Brothers.
Varför?
Allt är klockrent. Först och främst är det baserat på en verklig händelse, dvs WWII.
Trots Amerikanska skapare är Serien inte speciellt vinklad åt deras håll. Den startar ju precis vid Dagen-D och där vände det ju för de allierade. Drama och action har aldrig gått så bra ihop.
Skåderspelarna spelar som om du själva hade varit med under kriget och miljöerna är dom exakta platserna som för 60 år sen. Vill du se något utöver det vanliga, kolla på Band of Brothers.
Favoritkaraktär: Major. Richard D. Winters






2 kommentarer:

Jocke sa...

Antar att du inte sett Death Note, anime i 37 delar. Kan vara den bästa storyn som gjorts på duken, någonsin. Rekommenderas starkt (läs gärna reviews och sånt, i princip alla ger 10/10)

Anonym sa...

ah bra serier du hade där! :)