söndag 13 september 2009

Idol 2009

Idag låg jag i Elins soffa tillsammans med Angeliqa och Elin, kollandes på Idol 2009. Ett program som är underhållande på många nivåer. För mig är ordet och utycket Idol samma sak som Förebild. Jag har nog aldrig på senare dagar sett mig som någon som ser upp till en människa på grund av att han eller hon skapar bra musik, som enda syfte. Vilka människor ser jag upp till? ja, här kommer några.

I. Christer Fuglesang
För mig är Christer en av den största kändisen vi har i Sverige. Att klara av och fullfölja sin dröm är i mina tankar något fantastiskt. Sen kan det vara stort eller litet. Christers resa till rymden har allt annat än varit lätt. Jag läste själv hans självbiografi för ungefär ett år sen.
Varenda gång jag satte mig när för att läsa om hans liv fick jag en fantastisk känsla av avund. Att fullfölja sitt arbete mot sin dröm om att få komma upp i rymden med alla motgångar. I mina ögon är han en sann svensk hjälte.

II. Akrit Jaswal
Känd som pojken som genomförde sin första operation när han var 7 år. Akrit är född i Indien och började prata när han var 10 månader. Han läste romaner från Shakespear när han var fem år. I dag brinner han för att lösa gåtan med Canser och Aids. Han har ett IQ på 146. Även om jag kan tycka att Akrit behöver mer kött på benen för att bli en framgångsrik professor så tror jag på honom. Han har mer teoretisk kunskap jämfört med människor som läser på Universitetet. Trots sin otroliga hjärna så tror jag pojken måste hitta sig själv, innan han kan hitta vad han söker.

III. Albert Einstein
Einstein behöver knappast någon introduktion. Det är inte bara delen av hans arbete inom fysiken som jag beundrar. Han var en livsvetare.
"Det kommer aldrig finnas någon bättre kost för människan än den vegetariska"
"En person börjar leva när han kan leva utanför sig själv"
Ja han har sagt många klocka ord. En favorit är helt klar:
"Det är inte känt med vilka vapen tredje världskriget kommer att utkämpas med, men det fjärde kommer utkämpas med stenar och pinnar.

IV. Mikael Lagré
En klok men tankspridd människa. Mikael genomförde sin dröm och det ska jag med. Idag har han världens coolaste jobb And so will I. Dom gångerna jag tänker på att lägga ner, tänker jag på vad han klarade av. Det ger mig mycket energi.


Inga kommentarer: