söndag 24 augusti 2008

Kuren-del-ett


Ibland, fast bara ibland känns det som att jag kastar bort en del av min dyrbara tid genom att glo på några övervakningskameror som filmar vad jag vill kalla skit. Sure, en gång på tio år är det någon parvell som lyckas hitta nån fattig slangare, men inte kommer det bli jag eller någon annan i min pluton. Men inte har man mycket till val.
Kuren som du ser i bild här på min sida representerar väl inte riktigt hur den som jag sitter i ser ut, men den får duga. Något som faktiskt kan ses som positivt här i kurpassen är de olika valen man har som krettsar i samma kategori, tråkigt. Men det gäller ju att se positivt på det. Antingen läser man en tidning, som man i och för sig har läst 179 gånger, för ingen orkar lägga sina 72kr/dagen på att köpa en ny. Man kan få sin mobilräkning att se sky high numbers genom att prata i telefon de 2 timmar som man faktiskt sitter här. En gång i tiden hade jag ett spel till min PSP som var roligt, men det hade jag bara i ett pass, det var för beroendeframkallande så jag lirade det konstant.
Sen har vi en sån rolig polisradio. Det är faktiskt ganska trevligt att lyssna på de tröga 14-åringar som tror att de kan springa ifrån en polispatrull med 1.1 promille i blodet, lycka till. Sen har vi dom klassiska kärringarna som ringer och klagar för att grannen dammsuger alldeles för högt strax efter 21:30 en torsdagskväll. Men har man tur så lyckas man få låna en laptop med mobilt internet, precis som jag har fått nu. För att inte tala om de där bekväma armhävningarna jag gör för att få blod i huvudet, bara för att åter igen få fokuset på topp och spana på en skärm som visar( ), dvs ingenting!
En gång har jag faktiskt somnat i kuren, ja det var under ett nattpass. Vi vet att det är något som är strängt förbjudet och enligt svensk lag kan man tydligen få fängelsestraff för att lämna sin post i militära syften. Anyway, jag hade avverkat ungefär halva tiden när jag plöttsligt börjar bli väldigt trött. Jag tycker det är en bra idé att vila mitt huvud mot bänken. Tror det tog en sisådär 3-4 sekunder innan jag somnade. Plöttsligt flyger jag upp av rädsla, jag vet ju att jag inte får somna där och det är nåt som väcker mig. Utanför fönstret står det ett läskigt befäl som vill in. När jag då sätter på mikrofonen önskar han godmorgon, fast med en hård och sträng röst, precis som alla befäl har.
Ja, det var nog min roligaste historia jag hade att framföra som inkluderar mig sitta i Bevakningskuren på I 19. Am I making the hole story clear? one second before you start your ugly shift it gets boring. As boring as riding an elephant without an elephant,boring huh?
Del ett slutar här. Btw var det första gången jag tog med en bild i ett inlägg, ska nog fortsätta med det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Boring shit..