torsdag 23 april 2009

[1]Uppgift #10

"Tja Wille!"
"Nämen godkväll Oscar, vad har du på hjärtat?"
"Jo, jag undrar, vad fan skrev du på din uppsatts om din religösa tro egentligen?
Jag har googlat och läst på om alla religioner som finns på vår jord men hittar ingen som stämmer överräns med mig, jag vet inte vad jag ska göra, jag kommer få IG!!"
"Lugn lilla Oscar, uppgiften handlar inte om vilken existerande tro du gillar mest, eller vilken gud du tycker bäst om, det handlar om vad DU tror på, om det så skulle vara att det är ett levande kromosomfel som har skapat moder jord!"
"Jaha, men, alltså, kan du inte ge mig lite insperation, jag är så dålig på sånna här uppgifter"
"Suck, sure, men du får inte [copypaste]´a min text, aight?"
"lovar"
"Se till att du hänger med nu, för jag läser det bara en gång, och har du några frågor så ta det efteråt, så jobbigt att bli avbruten på telefonen. Hur som helst, here it goes."

Min religösa tro, en vetenskap eller en livlig fantasi? Av William Chang
Människans tro om något övermäktigt, något omännskligt har sedan dess skapelse alltid funnits. Idag kallar vi det för religion. Hon har sedan sin skapelsen funnit sig i att det som skapades gjordes av ett syfte, ett syfte som hon måste uppnå. Till sin hjälp att hitta det som skall hittas har hon sin Gud, hennes vägledare, hennes skapare och hennes stödjeben. 
Men vem är denne Gud? 
Vissa tilltalar honom med just det namnet, i andra delar av klotet finns en annan benämning och han tolkas på många olika sätt beronde på hur din religion stavas.

Jag tror inte på gud! Jag kan inte läsa i bibeln eller koranen och säga att jag ser texten och dess innehåll som en vetenskap, utan mer som en livlig fantasi. Men med dem tankarna så menar jag inte att den fantasin är bortkasstad för vår männskliga ras. Jag tycker så mycket tvärtom som det går. För mig är en tro, en religion mycket mer ett stödjeben än vad det är en vägledare. Bara för att jag själv inte är troende betyder det inte att jag tror på den troende. Jag ser upp till de som ber deras Gud, vilken gud det nu är, om stödjan, förlåtelse och överseende. Jag förstår att människor kan må bättre av att tro på skapelsen än evolutionsteorin. Min respekt för islamister, kristna, judar, hinduer och alla andra är stor.

Med min tro ser du inte till någon gud, du ser till din medmänniska. Du knäpper inte dina händer och ber om förlåtelse. Du kramar om dina nära och kära och vädjar om deras vägledning. Du respekterar alla som hon vore din barn och du bäddar som du vill ligga. 
Albert Einstein sa en gång "Fantasi är viktigare än kunskap". För vad vore en värld med bara ateister, vad vore en värld utan någon fantasi?
Jag tror inte på gud, jag tror på den männskliga rasen

Willian Chang - Aftongymnasiet södertälje - 2009/04/23

"Shit Wille, det där vad då ett par väl valda ord"
"Haha, tackar"
"En fråga bara, tror du verkligen på det där eller skrev du bara något för att få högt betyg?"
"Även fast jag vet att läraren gärna läser något innovativt och ger ut högre betyg för dem som har tänkt mest så är det faktiskt vad jag tror på"
"Shit, jaja, jag tror att jag snor någon text från nätet, jag har inte hjärna till att komma på det just nu"
"Haha, gör det du, det är din sak, jag ska inte avslöja dig i alla fall"
"Tack ska du ha, jag ska lira lite Call of duty med Simon nu, ska du vara med?"
"Jag tror jag skippar, ska läsa lite och sedan lägga mig,"
"Okey, vi ses, bye!"
"Bye, hälsa Simon"
*Klick* 



Inga kommentarer: